Kleuter

Kleuters, blokken en basisschool

Vanaf 4 jaar gaan kinderen naar school. Als een kind al goed het rollenspel laat zien, dan leert het in groep 3 ook sneller lezen. Doordat de taalontwikkeling wordt gestimuleerd, is het heel belangrijk dat het rollenspel tijdens de kleuterklas goed is ontwikkeld.

Thema’s

Kinderen houden van blokken, en blokken houden van kinderen!    Blokken moedigen vergelijkingen maken, tellen en sorteren aan. Logisch nadenken dus! Blokken bouwen in een groep vereist dan weer sociale vaardigheden en samenwerking met andere kinderen. En blokken bouwen vereist ook behendigheid!

Bouwen voor leervaardigheden

Kleuters begrijpen hoe blokken op, bij of in elkaar passen en maken grote bouwwerken (als u voldoende blokken heeft…). Blokken zijn niet erg subtiel, rechttoe rechtaan zeg maar, maar ze leren uw kind belangrijke lessen.

Naast motorische vaardigheden en hand – oog coördinatie helpen blokken de creativiteit van uw kind te ontwikkelen. En vergeet ook niet dat blokken het probleemoplossend vermogen, cognitieve, emotionele en sociale vaardigheden stimuleert.

Als een kleuter begint in groep 1, heeft hij vaak nog behoefte om te spelen met materialen. Denk aan vooral ‘voelen en ervaren’. Het kind gaat af op zijn tast en leert de wereld te ontdekken.

Fantasie

De meeste kleuters nemen al initiatief tot spelen met anderen en kunnen vaak eindeloos spelen zonder inbreng van een volwassene.
Dit is een grote verandering ten opzichte van de peuters: de aandachtsspanne is veel groter is geworden. Ook de manier van spelen wordt anders. Ze zijn gekomen in de fase van het symbolisch spel (en tevens ook belangrijkste fase), wat uiteindelijk tot rollenspel leidt.

Kleuters willen samen spelen. Kleuters imiteren. Ze spelen winkeltje, indiaantje, enz. en tonen daarbij een ongekende fantasie. Bij rollenspel gaat een kind zich in diverse rollen inleven en verzint hij zelf het verhaal. Fantasie en werkelijk lopen nog door elkaar. Vaak worden in deze spellen gebeurtenissen herbeleefd en verwerkt. In hun rollenspel spelen kleuters vaak een tijdlang hetzelfde verhaal. Op eens lijkt dat over en komt er een nieuw interessant thema.

De spelontwikkeling verloopt bij elk kind in een ander tempo. Sommige kinderen kunnen al snel toe zijn aan symbolisch spel, terwijl anderen nog erg behoefte hebben aan het spelen met materialen.

Ook kun je al veel verschil zien tussen jongens en meisjes. Meisjes zie je al snel in de huishoek spelen, terwijl de jongens willen sjouwen, bouwen en veel doen met hun handen.

School

Vanaf 4 jaar gaan kinderen naar school. Als een kind al goed het rollenspel laat zien, dan leert het in groep 3 ook sneller lezen. Doordat de taalontwikkeling wordt gestimuleerd, is het heel belangrijk dat het rollenspel tijdens de kleuterklas goed is ontwikkeld.

Thema’s

Ook op school wordt veel met blokken gewerkt. Vaak werken ze met thema’s. Het zou goed kunnen dat uw kind die thema’s thuis doorvoert; dat is het teken dat het hem echt bezighoudt. Als ouder kunt u heel goed observeren! Als uw kind lekker aan het spelen is, ga er dan eens goed naar kijken. Wat doet uw kind? Is hij betrokken? Gebruikt hij taal in zijn spel? Speelt hij samen? U kunt al zo veel zien!

In de kleutertijd leren kinderen om met anderen om te gaan en hun motoriek verbetert. Kortom: spelen is heel belangrijk voor een kleuter. En ze vinden ook nog eens hartstikke leuk! Het is belangrijk de fantasie te stimuleren met speelgoed dat multi-inzetbaar is.

Wilt u niet alle fantasiespeelgoed zelf aanschaffen?

De speel-o-theek biedt uitkomst want hier vindt u heel veel soorten constructiespeelgoed van prima kwaliteit! Goed om de fantasie van uw kinderen te blijven prikkelen en nog eens heel voordelig ook!