G174 Wie heeft het gedaan

G174 Wie heeft het gedaan

Een spannend en leuk spel!

Algemeen
De magische ring van de koning is gestolen! Deze ring beschermt het koninkrijk tegen de boze tovenaar. In de nacht hebben de dieren in het kasteel de dief gezien en kunnen aanwijzingen geven over hoe hij eruitziet…

Hoe werkt het
Op het speelbord staat een kasteel met meerdere ruimtes: een binnenplaats, een smederij, maar ook een keuken, toren en kerker… in totaal zijn er 10 verschillende ruimtes. In elke ruimte bevind zich een dier en dit dier helpt al sprekende gaandeweg door het spel. Ook staat er in elke ruimte van het kasteel een kist waarop een figuur afgebeeld staat. Een van deze figuren heeft de ring van het koninkrijk gestolen. Maar wie heeft het gedaan?

Dit is een samenwerkingsspel. Alles wordt open op tafel gelegd zodat je samen kunt zoeken naar de magische ring.
Leg het kasteelbord uitgeklapt op tafel. De 4 deuren kaartjes leg je op het bord om de deuren te sluiten. De fiches met eten en sleutels worden langs het bordspel gelegd. Daar waar ruimte is worden de figuren die op de kisten staan afgebeeld open op tafel gelegd, evenals de kat.
Het sprekende kistje is bij elke speelbeurt nodig, dus zet maar neer.

De pionnen (speelfiguren) worden in de speelkamer geplaatst en het spook wordt op de binnenplaats gezet.
Gooi de dobbelsteen en stap met het speelfiguur het aantal ogen dat gegooid is. Pas op: je mag niet in dezelfde ruimte als het spook gaan staan! Kom je hier toch terecht dan moet het speelfiguur terug naar de kinderkamer… Vandaar uit kun je verder spelen, speelfiguren mogen willekeurig door het kasteel rond lopen (mits het aantal stappen aangehouden wordt dat je met de dobbelsteen gooit). Mocht je met de dobbelsteen het spook gooien/rollen dan dient het spook met de pijltjes mee één ruimte verder te gaan.

Kom je in een ruimte kun je kiezen uit verschillende opties. Zo kun je de kamer doorzoeken op voedsel, kun je het dier aanspreken en hopen op aanwijzingen en in sommige ruimtes kun je toveren. Mocht je het dier aanspreken en je hebt het eten dat hij graag wil, dan kan hij je extra informatie geven. Aan de hand van alle informatie die je tijdens het spel krijgt worden er verdachten afgestreept en kom je dichterbij de oplossing. Maar doe dit alles snel want je hebt maar ‘6 uur’ de tijd. Daarna is het koninkrijk verloren.

Het spel is in 3 niveaus te spelen.
Het spelregels boekje is behoorlijk vol van informatie maar wat blijkt: gaandeweg legt het sprekende kistje veel uit waardoor het makkelijk te spelen is. Door de samenwerking in het spel is dit uitermate geschikt voor kinderen die heel vaak winnen of heel vaak verliezen. Ofschoon er in dit spel ook winnaars en verliezers zijn zal er meer ‘samen’ een frustratie zijn van de ‘korte’ tijd die men krijgt. Toch als er goed geraden wordt en de aanwijzingen van de dieren goed opgevolgd worden is het spel zeker te winnen. Als er kinderen meespelen dan is het gemiddelde niveau eventueel aan te raden. Indien het door volwassenen gespeeld wordt dan kan indien gewenst het hoogste niveau in de strijd gegooid worden.

Begrippen als onthouden, veel plezier en samenwerken staan centraal in dit spel.
Een spel duurt gemiddeld een half uur tot 3 kwartier, met op en af bouwen ca. 60 minuten.
De intelligente elektronica in de schatkist zorgt ervoor dat elk spel anders verloopt en elke keer weer spannend is.

Speleigenschappen
Aanbevolen leeftijd: 6 – 10 jaar
Aantal spelers: 2 tot 4
Speeltijd: 45 minuten
Afmeting doos: 45 x 30 x 7 cm