Baby

Baby’s en blokjes

Wij denken bij het spelen met blokken aan het bouwen van een mooie toren. Een baby heeft nog niet door hoe hij iets moet maken. Maar in de eerste levensjaren wordt heel veel geleerd. Uw kindje begint te zien dat je verschillende dingen achter elkaar moet doen om het doel te bereiken.                                                                              

                                                                      

Herhalen is leren

Een baby kijkt het liefst naar zich herhalende gebeurtenissen. Zo kan hij bijvoorbeeld heel aandachtig kijken naar uw kauwende kaken als u zit te eten… Van herhaling leert een baby heel veel!

Sprongetjes

Leren gaat met sprongetjes. ‘Opeens’ kan hij iets nieuws….

Vanaf het moment dat baby’s zes maanden oud zijn beginnen ze hun speelgoed te onderzoeken. Vanaf die tijd experimenteert een baby met de losse onderdelen en dat wat je daarmee kunt bereiken. Ze ervaren bijvoorbeeld dat een toren die mama heeft gebouwd kan omvallen en welk geluid dat maakt.

Het vallen van dingen interesseert hen extra doordat het goed inspeelt op de sprong zo rond de 19e  week, die van gebeurtenissen. Een vallend blok is zo’n gebeurtenis. Dit is dus geen destructief gedrag en het betekent ook niet dat er iets aan de hand is met de fijne motoriek die benodigd is om blokken netjes te kunnen stapelen.  

Fijne motoriek

Als dat sprongetje is gemaakt, zult u zien dat uw kindje ineens wel gaat bouwen en blokken op elkaar weet te zetten. Hiermee oefent hij ook zijn fijne motoriek. Uw baby leert zijn handje zo te sturen dat het ene blokje precies op het andere past.

Is uw kindje al aan een volgende fase toe of nog niet? De speel-o-theek biedt uitkomst bij alle sprongetjes die uw kindje maakt. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende soorten blokjes waarmee uw kindje kan spelen. Gewoon meenemen en uitproberen.